Taksometr w taksówce

Czym są taksometry i jak działają? Katowicki oddział Eko Taxi wyjaśnia!

Taksometry to niezbędny element wyposażenia wszystkich taksówek. Eko Taxi w Katowicach dba o to, aby urządzenia określające cenę kursu znajdowały się w miejscu widocznym dla pasażera. Jak dokładnie działa to urządzenie i czym są taryfy taksówkowe? Sprawdź, od czego zależy koszt przejazdu i kto ustala ceny kursów w poszczególnych miastach w Polsce. Poznaj nasz atrakcyjny cennik i korzystaj z tanich przejazdów oraz przydatnych usług dodatkowych o każdej porze dnia lub nocy! Dowiedz się także, co oprócz taksometru i kasy fiskalnej powinno znajdować się na wyposażeniu każdego samochodu, który kursuje na terenie Górnego Śląska. 

Spis treści:
Obliczanie należności za kurs kiedyś i dziś
Systemy S i D
Jakie elementy obejmuje opłata za kurs?
Nasze usługi dodatkowe
Wyposażenie i oznakowanie samochodów

Czym jest taksometr i dlaczego musi znajdować się w każdej taksówce? Specjaliści z Katowic wyjaśniają

Taksometr to podstawowy element wyposażenia każdego taxi nie tylko w Katowicach, To elektroniczne urządzenie pomiarowe musi być zainstalowane w każdym pojeździe, który służy do płatnego przewożenia osób i ładunków. Służy ono do obliczania należności za dany kurs według ściśle ustalonego systemu. Bez niego kierowca nie byłby w stanie dokładnie określić, ile pasażer powinien zapłacić za przejazd. Warto zaznaczyć, że urządzenie jest połączone z kasą fiskalną w taksówce, zatem dzięki precyzyjnym wyliczeniom, możliwe jest wydanie klientowi odpowiedniego paragonu, który dokumentuje przejazd.

Krótka historia taksometrów

Historia taksometrów jest o wiele dłuższa niż historia taksówek automobilowych. Jak to możliwe? Usługi transportowe świadczono na wiele lat przed wynalezieniem samochodu i już od starożytności starano się wymyślić mierniki pokonanej odległości. Ciekawy pomysł miał żyjący w I w. p.n.e. rzymski architekt i konstruktor maszyn wojennych, Witruwiusz. W opracowanym przez niego urządzeniu długość trasy odmierzały… kamyczki, które spadały do specjalnej skrzynki po przejechaniu kolejnych odcinków drogi. Mechaniczne mierniki odległości pojawiły się o wiele później. Niemiecki wynalazca Wilhelm Bruhn w latach 90. XIX w. opatentował wynalazek, jakim było urządzenie zliczające przebyty dystans i czas niezbędny do przejechania danej trasy. Przedmiot ten oryginalnie nosił nazwę „taksametr”, która później przekształciła się w słowo „taksometr”. Taksówki wyposażone w wynalazek Bruhna wyjechały na ulice Stuttgartu jeszcze przed rozpoczęciem XX stulecia.

Taksometry w Polsce

Automobilowe taksówki w naszym kraju, a konkretniej w Warszawie, pojawiły się już w 1903 r., jednak początkowo nie miały one taksometrów. Cena kursu w granicach miasta wynosiła każdorazowo 50 kopiejek. Jeżeli przejazd obejmował odleglejsze okolice, cena wzrastała dwukrotnie. Taksometry pojawiły się w Polsce dopiero po 1910 r., ale co ciekawe, najpierw w dorożkach konnych, a dopiero potem w taxi automobilowych. W latach 20. i 30 XX w. korzystano z urządzeń z dzwonkiem, który miał zapobiegać zmianie taryfy bez wiedzy klienta. Pojawiły się także taksometry Kosmos z chorągiewkami. Opuszczenie chorągiewki oznaczało włączenie systemu naliczania i rozpoczęcie kursu.

Jak działa taksometr?

Wiadomo już, że taksometry pozwalają kierowcom określić cenę przejazdu i pobrać od klienta odpowiednią należność. Warto wiedzieć, że obecnie na świecie używa się dwóch różnych sposobów naliczania opłaty za kurs: systemu S lub systemu D.

System pojedynczy S

Naliczanie opłaty za kurs według systemu pojedynczego opiera się na taryfie drogowej lub czasowej. To, która z nich będzie wykorzystywana, zależy od prędkości, z jaką w danym momencie porusza się taksówka. Ważne przy tym jest pojęcie prędkości granicznej – dla taksówek jest to 20 km/godz. Jeżeli zatem pojazd porusza się szybciej, opłata jest naliczana według liczby przebytych kilometrów. Z kolei gdy taksówka jedzie wolniej niż 20 km/godz., obowiązuje taryfa czasowa. W Polsce stosuje się właśnie system pojedynczy S.

System podwójny D

Drugi system określania ceny kursu to system podwójny D. Według tej metody przy naliczaniu opłaty uwzględnia się zarówno taryfę czasową, jak i drogową. Nie ma tu znaczenia prędkość, z jaką porusza się taksówka. Wyznaczanie ceny przejazdu z wykorzystaniem systemu podwójnego bazuje na zliczaniu impulsów z nadajnika drogi oraz z generatora czasu, który znajduje się w układzie elektronicznym urządzenia. Częstotliwość impulsów z nadajnika drogi zwiększa się wraz z wzrastającą prędkością jazdy.

Co składa się na opłatę?

Wspomnieliśmy już, że taksometry w Polsce wyliczają należność za kurs według systemu pojedynczego S, który bazuje na taryfie czasowej lub drogowej. Warto pamiętać, że w ramach jednego przejazdu mogą wystąpić obie te taryfy. Oprócz tego urządzenie uwzględnia także opłatę początkową. Pokrótce opiszemy wszystkie trzy składowe ceny za przejazd.

Opłata początkowa

Opłata początkowa bywa nazywana także opłatą za „trzaśnięcie drzwiami”. Jest to należność za zajęcie miejsca w aucie i pierwszy przebyty kilometr.

Opłata za przejazd według taryfy drogowej

Należność za liczbę przejechanych kilometrów wylicza się na podstawie obowiązującej w danym miejscu i czasie taryfy drogowej. W zależności od godziny i dnia, w jakim odbywa się kurs, a także od strefy taksówkowej, po jakiej się poruszamy, zmienia się wysokość ceny za jeden kilometr. Wyróżnia się cztery taryfy:

  • I – obowiązuje w dni powszednie w godzinach 6.00-22.00 w I strefie,
  • II – obowiązuje w dni powszednie w godzinach 22.00-6.00 oraz w niedziele i święta w I strefie,
  • III – obowiązuje w dni powszednie w godzinach 6.00-22.00 w II strefie,
  • IV – obowiązuje w dni powszednie w godzinach 22.00-6.00 oraz w niedziele i święta w II strefie.

Warto wiedzieć, że taryfy nie są automatycznie przełączane przez urządzenie. To kierowca przyciska odpowiedni przycisk, aby zmienić cenę za 1 km, o czym powinien poinformować pasażera.

Opłata postojowa według taryfy czasowej

Opłata postojowa to, inaczej mówiąc, koszt za tę część kursu, w której taksówka stoi w korku lub z innych powodów nie może się poruszać z prędkością większą niż 20 km/godz. W cennikach określa się się cenę za jedną godzinę postoju (lub bardzo wolnej jazdy spowodowanej czynnikami zewnętrznymi).

Jaką wartość może pokazać taksometr połączony z kasą fiskalną w Eko Taxi Katowice? Poznaj nasz cennik kursów i ofertę usług dodatkowych

Dzięki połączeniu taksometru z kasą fiskalną, klienci Eko Taxi Katowice za każdy kurs otrzymają paragon z precyzyjnie określoną kwotą. Wiemy już, co składa się na opłatę za przejazd, warto więc teraz przedstawić szczegółowy cennik śląskiego oddziału firmy. Zanim jednak do tego przejdziemy, omówmy strefy taksówkowe, na jakie dzielimy gminę Katowice. Warto to wiedzieć, ponieważ nasza firma obsługuje zlecenia ze wszystkich miast Aglomeracji Górnośląskiej! I strefa obejmuje następujące miejscowości: Katowice, Chorzów, Siemianowice, Będzin, Czeladź, Sosnowiec i Mysłowice. II strefę tworzą: Gliwice, Tychy, Zabrze, Bytom, Ruda Śląska, Świętochłowice, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, Piekary Śląskie, Knurów, Mikołów i Tarnowskie Góry. Niezależnie od punktu startowego i końcowego, nasi kierowcy zawsze wybierają możliwie jak najkrótszą i najkorzystniejszą dla klienta trasę.

Nasz cennik

Jeżeli szukasz taniego taxi na terenie Górnego Śląska, koniecznie zapoznaj się z naszym cennikiem. Przygotowaliśmy specjalne promocyjne ceny, dla wszystkich klientów, którzy zdecydują się zamówić przejazd telefonicznie lub przez naszą aplikację mobilną.

  • opłata początkowa – 6,40 zł,
  • I taryfa – 2,00 zł/km,
  • II taryfa – 2,32 zł/km,
  • III taryfa – 2,80 zł/km,
  • IV taryfa – 3,60 zł/km,
  • opłata postojowa – 32 zł/godz.

Kursy wygodnym busem

Nasza firma dysponuje nie tylko komfortowymi samochodami osobowymi, ale także busami, które sprawdzą się jako transport dla 5, 6, 7 lub nawet 8 osób! W przypadku kursu realizowanego w takim właśnie samochodzie do wskazania taksometru doliczana jest dopłata w wysokości 15 zł.

Formy płatności

Pasażerowie Eko Taxi sami mogą zadecydować o tym, jak uregulują należność za kurs. Obecnie wiele osób chętniej korzysta z karty płatniczej niż z gotówki. Warto wiedzieć, że wszystkie nasze samochody są wyposażone w terminale. Ponadto proponujemy klientom przejazdy bezgotówkowe. Wtedy zasady dokładnie określa umowa zawarta pomiędzy naszą korporacją a osobą prywatną lub firmą.

Oferta usług dodatkowych

Nowoczesne firmy proponują dziś o wiele więcej niż przewozy osób i ładunków. Nie inaczej jest w naszym przypadku. Staramy się maksymalnie wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa, proponując klientom szereg usług dodatkowych.

Zakupy z dowozem

Zakupy z dowozem to jedna z najpopularniejszych usług dodatkowych w naszej ofercie. Warto zaznaczyć, że ta opcja jest dla klientów dostępna przez całą dobę. To idealne rozwiązanie, gdy zabraknie wam napojów i przekąsek na imprezie lub nie czujecie się na siłach, żeby wyskoczyć do apteki. Jak obliczana jest cena usługi zakupów z dowozem? Do kwoty z paragonu ze sklepu (można zamówić kilka artykułów dostępnych w sklepach ogólnospożywczych) doliczana jest ustalona opłata dodatkowa w wysokości 20 zł.

Przewóz zwierząt

Właściciele zwierząt niejednokrotnie muszą szybko przemieścić się ze swoim pupilem, np. do weterynarza, czy na imprezę kynologiczną. Niestety nie wszystkie zwierzęta dobrze znoszą podróże komunikacją miejską, a dystans do pokonania może być zbyt długi na piesze spacery. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi Eko Taxi. Gdy zwierzę znajduje się w specjalnym transporterze, koszt kursu wynika wyłączenie z liczby przejechanych kilometrów. Pupil może także podróżować na kolanach właściciela lub na samochodowej podłodze wyłożonej folią lub matą. Wtedy do ceny kursu należy doliczyć dopłatę w wysokości 10 zł.

Odprowadzenie samochodu

Kolejną cieszącą się powodzeniem usługą dodatkową jest odprowadzenie samochodu klienta. Taksówkarz może stawić się w dowolnym punkcie Katowic i okolic, aby przesiąść się do auta zamawiającego i odwieźć go do domu lub w inne wskazane miejsce. Odprowadzenie samochodu klienta to bardzo przydatna usługa, kiedy sami nie możemy prowadzić. Koszt opisanej usługi to cena za przebyte kilometry pomnożona przez cztery.

Obsługa imprez

Nasza firma chętnie podejmuje się obsługi imprez masowych, zapewniając uczestnikom wydarzenia transport na miejsce i z powrotem. Z tego typu usługi korzystają organizatorzy katowickich festiwali, koncertów, targów, wystaw, wydarzeń gastronomicznych czy imprez sportowych. Koszt obsługi imprezy jest ustalany indywidualnie z klientem.

Jakie informacje z dokumentu legalizacji taksometru muszą być widoczne dla pasażera? Specjaliści z Katowic przedstawiają niezbędne elementy wyposażenia taksówek

Obecnie legalizacja każdego taksometru jest konieczna, czy to w Katowicach, czy w innym mieście w Polsce. Według przepisów prawa za jazdę taxi bez sprawnego urządzenia do obliczania ceny kursu można zapłacić karę pieniężną nawet do 5 tys. zł. Taksometr, stanowiący podstawę wyposażenia taxi, musi być sprawdzony pod kątem poprawnego działania. Jeżeli urządzenie spełnia odpowiednie wymagania metrologiczne (określane osobno dla każdego rodzaju urządzeń pomiarowych), wydaje się świadectwo legalizacji. Dokument wystawia Główny Urząd Miar. Gotowe do pracy urządzenie można kupić w specjalnym autoryzowanym serwisie dla taksówkarzy. Montaż dokonywany jest na miejscu, po czym wydaje się świadectwo legalizacji. Warto wiedzieć, że na odwrocie tego dokumentu znajdują się bardzo istotne informacje. Chodzi o szczegóły dotyczące taryf, na jakie zaprogramowane jest urządzenie. Naklejka opisująca ceny według poszczególnych taryf musi mieścić się na szybie prawych i lewych tylnych drzwi samochodu oraz w widocznym miejscu na desce rozdzielczej. Co jeszcze musi się znaleźć się na wyposażeniu katowickiej taksówki i jak powinna być ona oklejona?

Oznakowanie zewnętrzne taxi

Wspomnieliśmy już o naklejkach z cennikiem – warto wiedzieć, że jedna z nich powinna być w zasięgu wzroku klientów, którzy jeszcze nie wsiedli do samochodu, czyli po zewnętrznej stronie szyby. Poza tym pojazd, w którym świadczone są usługi przewozowe, musi mieć na drzwiach naklejone emblematy boczne zawierające numer ewidencyjny auta oraz logo miasta Katowice. Takie naklejki należy umieścić zarówno po prawej, jak i lewej stronie pojazdu. Oczywiście każdy samochód musi mieć jeszcze zamontowanego na dachu koguta, czyli białą lub żółtą lampę z czarnym napisem „taxi”. Ponadto poszczególne firmy mogą wprowadzić swoje elementy oznakowania, np. logo korporacji czy numer na centralę. Nasze samochody poznacie po charakterystycznej zielonej koniczynce na karoserii. Na drzwiach znajduje się także duża naklejka z numerem telefonu.

Co powinno znaleźć się we wnętrzu samochodu?

W samochodzie muszą być co najmniej dwa miejsca dla pasażerów oraz osobna przestrzeń na ich bagaże. Auto musi także spełniać wymagania techniczne i być sprawne do jazdy po mieście. Ponadto kierowca musi mieć także przy sobie dokument legalizacji urządzenia wyliczającego koszt poszczególnych przejazdów. Wymaga się także, aby identyfikator kierowcy znajdował się w widocznym dla pasażerów miejscu. Klienci powinni także widzieć tabliczkę z informacjami na temat:

  • organu, który rozpatruje skargi i wnioski dotyczące usług przewozowych,
  • obowiązku wydawania klientowi paragonu fiskalnego lub rachunku za kurs,
  • możliwości udostępnienia pasażerowi przepisów dotyczących przewozu osób i bagaży w taksówkach.

Oprócz tego taksówka musi być wyposażona w apteczkę pierwszej pomocy, ogumione koło zapasowe, gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Jeżeli planujecie podjąć pracę kierowcy taxi, wszystkie niezbędne elementy oklejenia powinna zapewnić korporacja, pod której szyldem będziecie działać. Zgłaszając się do Eko Taxi, możecie mieć pewność, że pomożemy wam błyskawicznie przejść przez wszelkie procedury związane z przygotowaniem samochodu. Służymy także radą przy załatwianiu wszelkich formalności.

Może Cię zainteresować również