Zasady Savoir Vivre w taxi

Zasady savoir-vivre w samochodzie. Przewodnik dla katowickiego taks├│wkarza

Cz┼éowiek dobrze wychowany to taki, kt├│ry stosuje si─Ö do zasad savoir-vivreÔÇÖu. Ze wzgl─Ödu na ci─ůg┼éy kontakt z klientem od kierowcy taxi w Katowicach, Krakowie czy Warszawie bezwzgl─Ödnie wymaga si─Ö dobrych manier. Reprezentuje on przecie┼╝ zar├│wno siebie, jak i firm─Ö, pod bander─ů kt├│rej je┼║dzi. Poni┼╝szy artyku┼é zawiera kilka rad, kt├│re pomog─ů wam unikn─ů─ç wpadki podczas pracy.

Spis tre┼Ťci:
Zasady współpracy z klientem
Sztuka konwersacji

Savoir-vivre w katowickiej taks├│wce. Jakie zasady dobrego wychowania obowi─ůzuj─ů kierowc─Ö podczas kursu?

Savoir-vivre obowi─ůzuje ka┼╝dego. Dla kierowcy taxi takt i zasady dobrego wychowania maj─ů szczeg├│lne znaczenie. Jego spos├│b zachowania wp┼éywa bezpo┼Ťrednio na komfort jazdy pasa┼╝era i og├│lne wra┼╝enie klienta po sko┼äczonym kursie. Warto wi─Öc wiedzie─ç, jak poprawnie reagowa─ç w niekt├│rych sytuacjach, ┼╝eby unikn─ů─ç gafy. To si─Ö po prostu op┼éaca ÔÇô kulturalny taks├│wkarz to taks├│wkarz, kt├│ry ma du┼╝o klient├│w, a wi─Öc sporo zarabia.

Obcokrajowcy

Zasady savoir-vivreÔÇÖu to standard obowi─ůzuj─ůcy na Zachodzie. Osoby z innych kr─Ög├│w kulturowych, np. Azjaci lub muzu┼émanie, mog─ů mie─ç problem z jego stosowaniem. Nie oznacza to, ┼╝e s─ů niegrzeczni ÔÇô po prostu w ich pa┼ästwach przyj─Ö┼éo si─Ö okazywa─ç szacunek w inny spos├│b. Nie nale┼╝y si─Ö wi─Öc obra┼╝a─ç, je┼Ťli obcokrajowiec nie powie Wam ÔÇ×dzie┼ä dobryÔÇŁ (oczekuj─ůc, ┼╝e zrobicie to jako pierwsi) lub nie odwzajemni u┼Ťmiechu. W takich sytuacjach nale┼╝y wykaza─ç si─Ö wyrozumia┼éo┼Ťci─ů.

Czy otwiera─ç drzwi?

Otwieranie kobietom drzwi jest dobrym zwyczajem, kt├│ry niestety zacz─ů┼é zanika─ç. S─ů jednak miejsca, w kt├│rych m─Ö┼╝czyzna nie ma obowi─ůzku stosowa─ç si─Ö do tej regu┼éy. Sprzedawcy w sklepach, bramkarze w klubach czy kierowcy taxi ÔÇô ci panowie nie musz─ů opuszcza─ç swoich stanowisk, je┼Ťli zauwa┼╝─ů kobiet─Ö chwytaj─ůc─ů za klamk─Ö. Taks├│wkarz nie jest prywatnym szoferem i nie musi wysiada─ç z samochodu, by zaprosi─ç do ┼Ťrodka pasa┼╝erk─Ö. Je┼╝eli natomiast zdarzy┼éo si─Ö, ┼╝e jeste┼Ťcie ju┼╝ na zewn─ůtrz, skorzystajcie z okazji, by pochwali─ç si─Ö dobrym obyciem. Taki szarmancki gest mo┼╝e zaprocentowa─ç napiwkiem.

Otwieranie baga┼╝nika i wyjmowanie toreb

Poni┼╝sza zasada wynika raczej z potrzeby ni┼╝ kurtuazji. Ka┼╝dy model samochodu ma inny spos├│b otwierania baga┼╝nika. ┼╗eby oszcz─Ödzi─ç klientowi czasoch┼éonnych poszukiwa┼ä klamki, kierowca taks├│wki powinien wyj┼Ť─ç z auta i sam otworzy─ç klap─Ö. Nie trzeba natomiast pomaga─ç z za┼éadunkiem toreb, chyba ┼╝e waszym pasa┼╝erem jest osoba starsza lub niedo┼é─Ö┼╝na. Wtedy powinno┼Ť─ç umiejscowienia walizek w kufrze spoczywa na was. Nale┼╝y te┼╝ pom├│c klientowi wygodnie si─Ö usadowi─ç, je┼Ťli wida─ç, ┼╝e sprawia mu to trudno┼Ť─ç.

Savoir-vivre reguluje zasady kulturalnej pogaw─Ödki. Eko Taxi Katowice wyja┼Ťnia, jak taktownie rozmawia─ç z klientem

Wiele zasad savoir-vivreÔÇÖu dotyczy sposob├│w przeprowadzenia mi┼éej konwersacji. Jak katowicki taks├│wkarz powinien zwr├│ci─ç si─Ö do starszej pani? Kto pierwszy m├│wi ÔÇ×dzie┼ä dobryÔÇŁ: kierowca czy pasa┼╝er? Ka┼╝dy zawodowiec wie, jak wiele zale┼╝y w tej profesji od umiej─Ötnie poprowadzonej rozmowy. Klienci mniej denerwuj─ů si─Ö na korki, gdy ich uwaga skupia si─Ö na ciekawej opowie┼Ťci. I na odwr├│t ÔÇô podr├│┼╝ni, kt├│rzy mog─ů wy┼╝ali─ç si─Ö obcej osobie, ch─Ötniej zostawiaj─ů napiwki.

Cierpliwo┼Ť─ç i opanowanie

ÔÇ×PrzepraszamÔÇŁ, ÔÇ×dzi─Ökuj─ÖÔÇŁ, ÔÇ×prosz─ÖÔÇŁ ÔÇô te magiczne s┼éowa powinien stosowa─ç ka┼╝dy. Kierowca taks├│wki zobowi─ůzany jest zachowa─ç si─Ö uprzejmie w ka┼╝dej sytuacji, nawet, gdy przewozi niesymaptycznego klienta. Nie zra┼╝ajcie si─Ö, je┼Ťli kt├│ry┼Ť z pasa┼╝er├│w nie odpowie wam tak grzecznie, jak wy to robicie. Post─Öpujcie zawsze tak samo i stosujcie te same standardy do wszystkich: m┼éodszych i starszych, Polak├│w i obcokrajowc├│w, promieniuj─ůcych ┼╝yczliwo┼Ťci─ů i tych z nosem na kwint─Ö. W og├│lnym rozrachunku na pewno wam si─Ö to op┼éaci. Nie wiecie przecie┼╝, jak zako┼äczy si─Ö kurs z nieprzyjemnym pasa┼╝erem. Wiele os├│b potrzebuje chwili, by zorientowa─ç si─Ö, ┼╝e na pocz─ůtku zachowali si─Ö nienale┼╝ycie. Potem chc─ů zrekompensowa─ç swoje niemi┼ée zachowanie np. napiwkiem.

Powitania i po┼╝egnania

Zasady dobrego wychowania m├│wi─ů, ┼╝e ten, kto wchodzi do czyjego┼Ť domu, m├│wi jako pierwszy ÔÇ×dzie┼ä dobryÔÇŁ. Samoch├│d jest miejscem pracy taks├│wkarza i to on jest w nim gospodarzem. Pasa┼╝era nale┼╝y potraktowa─ç jako go┼Ťcia, kt├│ry przybywa w wasze progi. Innymi s┼éowy to klient powinien jako pierwszy si─Ö przywita─ç i dopiero wtedy wy odpowiadacie mu r├│wnie serdecznym zwrotem. Co zrobi─ç jednak, gdy osoba rozpoczyna rozmow─Ö od zaordynowania celu swojej podr├│┼╝y lub, co gorsza, bez s┼éowa siada na fotelu i czeka na ruch z waszej strony? Pomocne jest wtedy popularne ÔÇ×witam!ÔÇŁ, kt├│re ÔÇô nawiasem m├│wi─ůc ÔÇô zarezerwowane jest tylko dla gospodarza. Alternatywn─ů opcj─ů jest ÔÇ×zapraszam!ÔÇŁ. Zwroty mo┼╝ecie dope┼éni─ç wyrazem ÔÇ×panaÔÇŁ, ÔÇ×pani─ůÔÇŁ lub ÔÇ×pa┼ästwaÔÇŁ, zadaj─ůc potem pytanie o cel lub szczeg├│┼éy podr├│┼╝y. ÔÇ×Witam pana! Gdzie jedziemy?ÔÇŁ, ÔÇ×Zapraszam! Czy chce Pani pos┼éucha─ç radia w trakcie podr├│┼╝y?ÔÇŁ ÔÇô tak przyk┼éadowo mo┼╝na nawi─ůza─ç kontakt z nad─ůsanym przybyszem. Samo ÔÇ×dzie┼ä dobryÔÇŁ z waszej strony, w przypadku, gdy nie jest odpowiedzi─ů, zabrzmi jak upomnienie.

Podobne regu┼éy stosuje si─Ö podczas po┼╝egna┼ä. ÔÇ×Do widzeniaÔÇŁ wypowiada najpierw ten, kto odchodzi. Odwrotna kolejno┼Ť─ç stworzy wra┼╝enie, ┼╝e chcecie wyprosi─ç klienta z taks├│wki. Opcjonalnie mo┼╝na te┼╝ u┼╝y─ç nieco bardziej znajomych formu┼é: ÔÇ×do zobaczeniaÔÇŁ, ÔÇ×mi┼éego dniaÔÇŁ czy ÔÇ×przyjemnej podr├│┼╝yÔÇŁ ÔÇô je┼Ťli pasa┼╝er zmierza na lotnisko lub dworzec. Przejazd taks├│wk─ů mo┼╝ecie te┼╝ zako┼äczy─ç, ┼╝ycz─ůc ÔÇ×weso┼éych ┼Ťwi─ůtÔÇŁ ÔÇô obecnie m├│wi si─Ö tak ju┼╝ tylko w Bo┼╝e Narodzenie i Wielkanoc.

Sztuka konwersacji

M├│wi si─Ö, ┼╝e taks├│wka jest jak konfesjona┼é. Klienci wsiadaj─ů do samochodu i zaczynaj─ů zwierza─ç si─Ö nawet z bardzo intymnych spraw w swoim ┼╝yciu. Nie wszyscy jednak s─ů wylewni, a niekt├│re kursy mijaj─ů w kr─Öpuj─ůcej ciszy. Co na to m├│wi─ů zasady savoir-vivreÔÇÖu? Oznak─ů dobrego wychowania jest umiej─Ötno┼Ť─ç poprowadzenia niezobowi─ůzuj─ůcej konwersacji. Za nawi─ůzanie kontaktu odpowiada kierowca ÔÇô jako gospodarz powinien zadba─ç o dobre samopoczucie swoich go┼Ťci. Proste, nawet sztampowe pytania w stylu. ÔÇ×jak mija Panu dzie┼ä?ÔÇŁ, ÔÇ×daleko Pani wyje┼╝d┼╝a?ÔÇŁ s─ů jak najbardziej na miejscu i nie powinni┼Ťcie si─Ö ich wstydzi─ç. Nie chodzi o to, by dowie┼Ť─ç swojej kreatywno┼Ťci, lecz by okaza─ç uprzejmo┼Ť─ç.

Grzechem niekt├│rych kierowc├│w jest nadmierne gadulstwo. Pami─Ötajcie, ┼╝e rozmowa powinna anga┼╝owa─ç obie strony po r├│wno. Je┼╝eli chcecie opowiedzie─ç klientowi jak─ů┼Ť ciekaw─ů histori─Ö, zadbajcie o stosowne pauzy w waszej opowie┼Ťci. W ich trakcie s┼éuchacz powinien zademonstrowa─ç swoje zainteresowanie, prosz─ůc o ci─ůg dalszy. Je┼╝eli tak si─Ö nie stanie, nale┼╝y zmieni─ç temat.
Je┼Ťli wieziecie tylko jedn─ů osob─Ö, powinni┼Ťcie spr├│bowa─ç poprowadzi─ç z ni─ů p┼éynn─ů konwersacj─Ö w trakcie trwania kursu. Milczenie z waszej strony mo┼╝e zosta─ç odczytane jako niekulturalne. Sytuacja zmienia si─Ö, gdy pasa┼╝er├│w jest wi─Öcej. Po wymianie kurtuazyjnych zwrot├│w mo┼╝ecie skupi─ç si─Ö wy┼é─ůcznie na kierowaniu pojazdem. W ka┼╝dym przypadku niedopuszczalne jest, by kierowca prowadzi┼é prywatn─ů rozmow─Ö przez telefon, nawet je┼Ťli pasa┼╝erowie zaj─Öci s─ů swoimi sprawami.

Podobne wpisy