Czym są taksometry i jak działają? Katowicki oddział Eko Taxi wyjaśnia!

Taksometry muszą znajdować się we wszystkich taksówkach. Eko Taxi w Katowicach dba o to, aby urządzenia określające cenę kursu znajdowały się w miejscu widocznym dla pasażera. Jak dokładnie działa to urządzenie i czym są taryfy taksówkowe? Sprawdź, od czego zależy koszt przejazdu i kto ustala ceny kursów w poszczególnych miastach w Polsce. Poznaj nasz atrakcyjny cennik i korzystaj z tanich przejazdów i przydatnych usług dodatkowych o każdej porze dnia lub nocy! Dowiedz się także, co oprócz taksometru i kasy fiskalnej powinno znajdować się na wyposażeniu każdego samochodu, który kursuje na terenie Górnego Śląska.

Spis treści:
Obliczanie należności za kurs kiedyś i dziś
Systemy S i D
Jakie elementy obejmuje opłata za kurs?
Nasze usługi dodatkowe
Wyposażenie i oznakowanie samochodów

Czym jest taksometr i dlaczego musi znajdować się w każdej taksówce? Specjaliści z Katowic wyjaśniają

Taksometr to podstawowy element wyposażenia każdego taxi nie tylko w Katowicach, ale na całym świecie. To elektroniczne urządzenie pomiarowe musi być zainstalowane w każdym pojeździe, który służy do płatnego przewożenia osób i ładunków. Służy ono do obliczania należności za dany kurs według ściśle ustalonego systemu. Bez niego kierowca nie byłby w stanie dokładnie określić, ile pasażer powinien zapłacić za przejazd. Warto zaznaczyć, że urządzenie jest połączone z kasą fiskalną w taksówce, zatem dzięki precyzyjnym wyliczeniom, możliwe jest wydanie klientowi odpowiedniego paragonu, który dokumentuje przejazd.

Krótka historia taksometrów

Co ciekawe, historia taksometrów jest o wiele dłuższa niż historia taksówek automobilowych. Jak to możliwe? Usługi transportowe świadczono na wiele lat przed wynalezieniem samochodu i już od starożytności starano się wymyślić mierniki pokonanej odległości. Ciekawy pomysł miał żyjący w I w. p.n.e. rzymski architekt i konstruktor maszyn wojennych, Witruwiusz. W opracowanym przez niego urządzeniu długość trasy odmierzały… kamyczki, które spadały do skrzynki taksometru po przejechaniu kolejnych odcinków drogi. Mechaniczne mierniki dystansu pojawiły się o wiele później. Niemiecki wynalazca Wilhelm Bruhn w w latach 90. XIX wieku opatentował wynalazek, jakim było urządzenie zliczające przebyty dystans i czas niezbędny do przejechania danej odległości. Przedmiot ten oryginalnie nosił nazwę “taksametr”, która później przekształciła się w słowo “taksometr”. Taksówki wyposażone w wynalazek Bruhna wyjechały na ulice Stuttgartu jeszcze przed rozpoczęciem XX stulecia.

Taksometry w Polsce

Automobilowe taksówki w naszym kraju, a konkretniej w Warszawie pojawiły się już w 1903 roku, jednak początkowo nie miały one taksometrów. Cena kursu w granicach miasta wynosiła każdorazowo 50 kopiejek. Jeżeli przejazd obejmował odleglejsze okolice, cena wzrastała dwukrotnie. Taksometry pojawiły się w Polsce dopiero po 1910 roku, ale co ciekawe, najpierw w dorożkach konnych, a dopiero potem w taksówkach automobilowych. W latach 20. i 30 XX wieku korzystano z taksometrów z dzwonkiem, który miał zapobiegać zmianie taryfy bez wiedzy klienta. Pojawiły się także taksometry “Kosmos” z chorągiewkami. Opuszczenie chorągiewki oznaczało włączenie taksometru i rozpoczęcie kursu.

Jak działa taksometr?

Wiemy już, że taksometry pozwalają kierowcom określić cenę przejazdu i pobrać od klienta odpowiednią należność. Warto wiedzieć, że obecnie na świecie używa się dwóch różnych sposobów naliczania opłaty za kurs: systemu S lub systemu D.

System pojedynczy S

Naliczanie opłaty za kurs według systemu pojedynczego opiera się na taryfie drogowej lub czasowej. To, która z nich będzie wykorzystywana, zależy od prędkości, z jaką w danym momencie porusza się taksówka. Ważne przy tym jest pojęcie prędkości granicznej – dla taksówek jest to 20 km/h. Jeżeli zatem pojazd porusza się szybciej, opłata jest naliczana według liczby przebytych kilometrów. Z kolei gdy taksówka jedzie wolniej niż 20 km/h, obowiązuje taryfa czasowa. W Polsce stosuje się właśnie system pojedynczy S.

System podwójny D

Drugi system określania ceny kursu to system podwójny D. Według tej metody przy naliczaniu opłaty uwzględnia się zarówno taryfę czasową, jak i drogową. Nie ma tu znaczenia prędkość, z jaką porusza się taksówka. Wyznaczanie ceny przejazdu z wykorzystaniem systemu podwójnego bazuje na zliczaniu impulsów z nadajnika drogi oraz z generatora czasu, który znajduje się w układzie elektronicznym taksometru. Częstotliwość impulsów z nadajnika drogi zwiększa się wraz z wzrastającą prędkością jazdy.

Co składa się na opłatę?

Wspomnieliśmy już, że taksometry w Polsce wyliczają należność za kurs według systemu pojedynczego S, który bazuje na taryfie czasowej lub drogowej. Warto pamiętać, że w ramach jednego przejazdu mogą wystąpić obie te taryfy. Oprócz tego urządzenie uwzględnia także opłatę początkową. Warto w tym miejscu nieco bardziej to rozwinąć i opisać wszystkie trzy składowe ceny za przejazd.

Opłata początkowa

Opłata początkowa bywa nazywana także opłatą za “trzaśnięcie drzwiami”. Jest to należność za zajęcie miejsca w taksówce i pierwszy przebyty kilometr.

Opłata za przejazd według taryfy drogowej

Należność za liczbę przejechanych kilometrów wylicza się na podstawie obowiązującej w danym miejscu i czasie taryfy drogowej. W zależności od godziny i dnia, w jakim odbywa się kurs, a także od strefy taksówkowej, po jakiej się poruszamy, zmienia się wysokość ceny za 1 kilometr. Wyróżnia się 4 taryfy:

  • I – obowiązuje w dni powszednie w godzinach od 6:00 do 22:00 w I strefie taksówkowej,
  • II – obowiązuje w dni powszednie w godzinach od 22:00 do 6:00 oraz w niedziele i święta w I strefie taksówkowej,
  • III – obowiązuje w dni powszednie w godzinach od 6:00 do 22:00 w II strefie taksówkowej,
  • IV – obowiązuje w dni powszednie w godzinach od 22:00 do 6:00 oraz w niedziele i święta w II strefie taksówkowej.

Warto wiedzieć, że taryfy nie są automatycznie przełączane przez taksometr. To kierowca przyciska odpowiedni guzik na urządzeniu, aby zmienić cenę za 1 km, o czym powinien poinformować pasażera.

Opłata postojowa według taryfy czasowej

Opłata postojowa to, inaczej mówiąc, koszt za tę część kursu, w której taksówka stoi w korku lub z innych powodów nie może się poruszać z prędkością większą niż 20 km/h. W cennikach określa się cenę za 1 godzinę postoju (lub bardzo wolnej jazdy spowodowanej czynnikami zewnętrznymi).

Jaką wartość może pokazać taksometr połączony z kasą fiskalną w Eko Taxi Katowice? Poznaj nasz cennik kursów i ofertę usług dodatkowych

Dzięki połączeniu taksometru z kasą fiskalną klienci Eko Taxi Katowice za każdy kurs otrzymają paragon z precyzyjnie określoną kwotą. Wiemy już, co składa się na opłatę za przejazd, warto więc teraz przedstawić szczegółowy cennik śląskiego oddziału firmy. Zanim jednak do tego przejdziemy, omówmy strefy taksówkowe, na jakie dzielimy gminę Katowice. Warto to wiedzieć, ponieważ nasza firma obsługuje zlecenia ze wszystkich miast konurbacji górnośląskiej! I strefa taksówkowa obejmuje następujące miejscowości: Katowice, Chorzów, Siemianowice, Będzin, Czeladź, Sosnowiec i Mysłowice. II strefę tworzą: Gliwice, Tychy, Zabrze, Bytom, Ruda Śląska, Świętochłowice, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, Piekary Śląskie, Knurów, Mikołów i Tarnowskie Góry. Niezależnie od punktu startowego i końcowego kursy, nasi taksówkarze zawsze wybierają możliwie jak najkrótszą i najkorzystniejszą dla klienta trasę.

Nasz cennik

Jeżeli szukasz tanich taksówek na terenie Górnego Śląska, koniecznie zapoznaj się z naszym cennikiem. Przygotowaliśmy specjalne promocyjne ceny, dla wszystkich klientów, którzy zdecydują się zamówić przejazd telefonicznie lub przez naszą aplikację mobilną. Oto szczegółowy cennik rabatowy:

  • opłata początkowa – 5,44 zł,
  • I taryfa – 1,70 zł/km,
  • II taryfa – 1,98 zł/km,
  • III taryfa – 2,38 zł/km,
  • IV taryfa – 3,06 zł/km,
  • opłata postojowa – 27,20 zł/h.

Ceny bez rabatu przedstawiają się następująco:

  • opłata początkowa – 8 zł,
  • I taryfa – 2,50 zł/km,
  • II taryfa – 2,90 zł/km,
  • III taryfa – 3,50 zł/km,
  • IV taryfa – 4,50 zł/km,
  • opłata postojowa – 40 zł/h.

Kursy wygodnym busem

Warto wiedzieć, że nasza firma dysponuje nie tylko komfortowymi samochodami osobowymi, ale busami, które sprawdzą się jako transport dla 5, 6, 7 lub nawet 8 osób! W przypadku kursu realizowanego w takim właśnie samochodzie do wskazania taksometru doliczana jest dopłata w wysokości 15 zł.

Formy płatności

Nasi pasażerowie sami mogą zadecydować o tym, jak uregulują należność za kurs. Obecnie wiele osób chętniej korzysta z karty płatniczej niż z gotówki. Warto wiedzieć, że wszystkie nasze samochody są wyposażone w terminale. Ponadto proponujemy klientom przejazdy bezgotówkowe. Wtedy zasady dokładnie określa umowa zawarta pomiędzy naszą korporacją a osobą prywatną lub firmą.

Oferta usług dodatkowych

Nowoczesne firmy proponują dziś o wiele więcej niż przewozy osób i ładunków. Nie inaczej jest w naszym przypadku. Staramy się maksymalnie wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa, proponując klientom szereg usług dodatkowych, które ułatwiają codzienność lub urozmaicają specjalne okazje. Sprawdź naszą ofertę!

Zakupy z dowozem

Zakupy z dowozem to jedna z najpopularniejszych usług dodatkowych w naszej ofercie. Warto zaznaczyć, że ta opcja jest dla klientów dostępna przez całą dobę. Możliwość zamówienia u nas zakupów z dowozem to idealne rozwiązanie, gdy na przykład jesteśmy zmęczeni i głodni po całym dniu zwiedzania lub zabrakło nam napojów i przekąsek na imprezie, którą organizujemy. Jak obliczana jest cena usługi zakupów z dowozem? Do wskazania taksometru oraz kwoty z paragonu ze sklepu (można zamówić kilka artykułów dostępnych w sklepach ogólnospożywczych) doliczana jest ustalona opłata dodatkowa.

Przewóz zwierząt

Właściciele zwierząt niejednokrotnie muszą się szybko przemieścić ze swoim pupilem na przykład do lekarza weterynarii, na imprezę sportową czy na spotkanie towarzyskie. Niestety nie wszystkie zwierzęta dobrze znoszą podróże komunikacją miejską, a dystans do pokonania może być zbyt długi na piesze spacery. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi z pomocą nasza korporacja. Gdy zwierzę znajduje się w specjalnym transporterze, koszt kursu wynika wyłączenie z liczby przejechanych kilometrów. Pupil może także podróżować na kolanach właściciela lub na podłodze taksówki wyłożonej folią lub matą. Wtedy do ceny kursu należy doliczyć dopłatę w wysokości 10 zł.

Odbiór i dostarczenie paczki

Nasza firma przyjmuje także zamówienia na przewiezienie paczki pomiędzy dwoma punktami wskazanymi przez klienta. Koszt tego typu usługi wynika z liczby przebytych kilometrów, chyba że klient życzy sobie, aby kierowca opuścił samochód i przekazał paczkę pod konkretny adres. W takiej sytuacji koszt usługi jest ustalany indywidualnie z osobą zlecającą kurs z przesyłką.

Odprowadzenie samochodu

Kolejną cieszącą się powodzeniem usługą dodatkową jest odprowadzenie samochodu klienta. Taksówkarz może pojechać w dowolny punkt na mapie Katowic i okolic, aby przesiąść się do auta zamawiającego i odwieźć go do domu lub w inne wskazane miejsce. Odprowadzenie samochodu klienta to bardzo przydatna usługa, kiedy sami nie możemy prowadzić. Koszt opisanej usługi to cena za przebyte kilometry pomnożona przez cztery.

Obsługa imprez

Nasza firma chętnie podejmie się obsługi imprez masowych, zapewniając uczestnikom wydarzenia transport na miejsce i z powrotem. Z tego typu usługi korzystają organizatorzy katowickich festiwali, koncertów, targów, wystaw, wydarzeń gastronomicznych czy imprez sportowych. Koszt obsługi imprezy jest ustalany indywidualnie z klientem.

Jakie informacje z dokumentu legalizacji taksometru muszą być widoczne dla pasażera? Specjaliści z Katowic przedstawiają niezbędne elementy wyposażenia taksówek

Obecnie legalizacja każdego taksometru jest konieczna, czy to w Katowicach, czy w innym mieście w Polsce. Według przepisów prawa za jazdę taksówką bez sprawnego urządzenia do obliczania ceny kursu można zapłacić karę pieniężną nawet do 5000 zł. Taksometr, stanowiący podstawę wyposażenia taxi, musi być sprawdzony pod kątem poprawnego działania. Jeżeli urządzenie spełnia odpowiednie wymagania metrologiczne (określane osobno dla każdego rodzaju urządzeń pomiarowych), wydaje się świadectwo legalizacji. Dokument wystawia Główny Urząd Miar. Gotowe do pracy urządzenie można kupić w specjalnym autoryzowanym serwisie dla taksówkarzy. Montaż taksometru dokonywany jest na miejscu, po czym wydaje się świadectwo legalizacji. Warto wiedzieć, że bardzo istotne informacje znajdują się na odwrocie tego dokumentu. Chodzi o szczegóły dotyczące taryf, na jakie zaprogramowane jest urządzenie. Naklejka opisująca ceny według poszczególnych taryf musi znaleźć się na szybie prawych i lewych tylnych drzwi taksówki oraz w widocznym miejscu na desce rozdzielczej. Co jeszcze musi się znaleźć się na wyposażeniu katowickiej taksówki i jak powinna być ona oklejona?

Oznakowanie zewnętrzne taxi

Wspomnieliśmy już o naklejkach z cennikiem – warto wiedzieć, że jedna z nich powinna być w zasięgu wzroku klientów, którzy jeszcze nie wsiedli do samochodu, czyli po zewnętrznej stronie szyby. Poza tym pojazd, w którym świadczone są usługi przewozowe, musi mieć na drzwiach naklejone emblematy boczne zawierające numer ewidencyjny taksówki oraz logo miasta Katowice. Takie naklejki należy umieścić zarówno po prawej, jak i lewej stronie pojazdu. Oczywiście każdy samochód musi mieć jeszcze zamontowanego na dachu koguta, czyli białą lub żółtą lampę z czarnym napisem “taxi”. Ponadto poszczególne firmy mogą wprowadzić swoje elementy oznakowania, na przykład logo korporacji czy numer na centralę. Nasze samochody poznacie po charakterystycznej zielonej koniczynce na karoserii. Na drzwiach znajduje się także duża naklejka z numerem telefonu na dyspozytornię.

Co powinno znaleźć się we wnętrzu samochodu?

W samochodzie muszą być co najmniej dwa miejsca dla pasażerów oraz osobna przestrzeń na ich bagaże. Auto musi także spełniać wymagania techniczne i być sprawne do jazdy po mieście. Ponadto kierowca musi mieć także przy sobie dokument legalizacji urządzenia wyliczającego koszt poszczególnych przejazdów. We wnętrzu samochodu powinien także znajdować się identyfikator kierowcy, w widocznym dla pasażerów miejscu. Klienci powinni także widzieć tabliczkę z informacjami na temat:

  • organu, który rozpatruje skargi i wnioski dotyczące usług przewozowych,
  • obowiązku wydawania klientowi paragonu fiskalnego lub rachunku za kurs,
  • możliwości udostępnienia pasażerowi przepisów dotyczących przewozu osób i bagaży w taksówkach.

Oprócz tego na wyposażeniu każdej taksówki musi się znajdować apteczka pierwszej pomocy, ogumione koło zapasowe, gaśnica i trójkąt ostrzegawczy. Jeżeli planujesz podjąć pracę jako taksówkarz, wszystkie niezbędne elementy oklejenia powinna zapewnić Ci korporacja, pod której szyldem będziesz działać. Zgłaszając się do Eko Taxi, możesz mieć pewność, że pomożemy Ci błyskawicznie przejść przez wszelkie procedury związane z przygotowaniem samochodu. Służymy także radą przy załatwianiu wszelkich formalności.